tisdag 6 juli 2010

The big apple...


Tror det kan bli ett fint äppelår i år. Jag ska njuta av att för första gången plocka äpplen i egen trädgård...kanske passar den romantiska klänningsstilen (se Åsas tidigare inlägg) bättre för äppelplockning än grästrimning?
Blommig klänning och trädgårdshatt med vida brätten, och den gröna äppelplockarstegen i trä. Låter väl praktiskt och lättjobbat om något? :)

Visst är det fascinerande med alla föreställningar vi har om hur saker ska vara. Min bättre hälft fick ett synnerligen jordnära uppvaknande när det kommer till trädgårdsdrömmar och idyller. I flera års tid har han varje sommar försökt hitta nya tillfällen och möjligheter att köpa en hängmatta. "Vi kan ha den på balkongen" Var det senaste förslaget. När vi nu äntligen fått en trädgård så var det första inköpet en stor rejäl, färgglad tygpåse för vila och rekreation.

Vi började spänna upp den mellan två björkar, men oj vad den hamnade högt upp, repen räckte inte riktigt till. "Kanske passar den bättre där borta mellan äppelträden" föreslog jag, och såg för min inre syn hur jag vaggade fram ochh tillbaka med utsikt över hästarna i hagen. Vi kånkade dit mattan och började fästa spännena igen, "men den här grenen är ju ihålig" sa min kära plötsligt, "jag tänker inte förstöra äppelträden". Visst. Inte mig emot. Kånkandet fortsatte, maken först, den gigantiska hängmattan och sedan jag sist i tåget. "Här kan vi väl inte ha den?" sa min kära när vi stod mellan det första björkparet i vår lilla allé. Tja, varför inte...Men hoppsan björken var så tjock att snöret knappt nådde runt halva. Nehej. Skam den som ger sig. Vi började om från början, "om man bara förlänger lite här, och gör lite såhär och såhär.." mumlade maken medan han knåpade med fästanordningen. Hurra! Fixat! Härligt. Jag fick äran att provgunga, och det var sann avkoppling. "Ska du inte testa du också en sista gång innan vi åker hem?" föreslog jag. Min kära kröp upp i mattan och jag stod bredvid och gav fart, och pang bom, så låg eländet (mattan...;) på marken....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar