söndag 18 juli 2010

Till attack!! .. -en svettig sommarhälsning från Pålsbodatrakten


En av de allra varmaste dagarna iklädde jag mig skoteroverall, hjälm, gummistövlar, tjocka handskar och två halsdukar, och beväpnade mig med plastpåse och stinkande radar-spray. (jag vet, miljöbrott!!, jag använder annars grönsåpa till nästan allt, men det funkar inte på getingar...) -Fullt utrustad alltså för att oskadliggöra getingarna och deras bo i uterummet. Skulle någon granne eller förbipasserande kikat in på gården skulle jag möjligen blivit hämtad och bortforslad..?! (kanske tur jag inte lyckades pricka in getingbekämpandet med den dagen det var bankrånförsök i Pålsboda..)
Jag lyckades i alla fall med uppdraget. Med immigt visir och syrebrist tömde jag radar-sprayburken ivrigt påhejad av 6-åringen (innanför köksfönstret) som också förevigat sin mor i krigsmundering..

Vilken sommar vi har!! Idag har jag frusit en gnutta för första gången på vad som känns väldigt länge.. men så värst länge kan det väl inte vara med tanke på att det för bara några månader sedan var ca 60C kallare..??!!! Passa på att njuta om ni kan!!


Här utanför Pålsboda är det full fart, huset ska bli större, fåren har äntligen blivit klippta och ska ha nya beten (så vi inte behöver hitta dem i Gunnars havreåker igen..) hästar ska ha otroligt mycket vatten, alla fåglar som krashar i fönsterrutorna till uterummet ska begravas, (Igår var det en gök som strök med, pojkarna, snart 5 och 6 år gamla, tar det hela på stort allvar, gör det så värdigt och fint. Jag fick vara med, vi radade upp oss och sjöng "Du vet väl om att du är värdefull", "Manboy", "Gud som haver barnen kär" och "Mera mål"(Markoolio...) sedan bad barnen fågeln snällt att hälsa till farfar i himlen. Barn är fantastiska! :) )...och så passar vi på att njuta av sommar och värme med sköna kvällsdopp i närliggande sjöar :)


Jag är så oändligt tacksam över att jag har glada vilda friska barn!!, men vet att inte ta det för givet...
När min yngste bror (nu drygt 50 år) var lika gammal som min yngste son är nu krashade han med en pulka och slog i huvudet. Han svävade mellan liv och död, och överlevde tack och lov, min otroligt starke och tappre bror!!, men har haft ett tufft liv pga vad denna olycka förde med sig. (Är så glad att du finns älskade bror!! ♥)

Tänker på alla som kämpar för livet. Styrka till Er!!!

Kramar från Glöd-Janet, som ser fram emot att återförenas med sina Glöd-förvanter snart efter en lång, ganska Glöd-fattig julimånad :) :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar