torsdag 11 juni 2009

Om bara några få timmar...

..drar det igång igen.

Hur kommer det sig att det är så förbaskat svårt att komma i säng????
För att det är de enda få timmarna på dygnet som man har för sig själv, att göra nästan vad man vill med??!
Så är det nog nästan jämt..
Rofyllt när lugnet lägger sig, det är alldeles tyst i huset och man hör t.o.m bänkbelysningen i köket, (fastän den är avstängd..hm måste kolla upp den!)

Aaaah, nu sitter jag här -med lim på fingrarna och fryser om fötterna- och blir nostalgisk, tänkte vidare att det är så lätt att få inspiration just nattetid, inspiration till allt möjligt. Gå igenom gamla foton tex, eller byta gardiner.. eller skriva på bloggen??

För mig är "nattetid" kombinerat med får den mest ultimata inspirationskällan.
När jag bodde på Island tillbringades många timmar ute på moarna, eller små öarna i havskanten, bland får, hästar, kabbeleka och bergamótt.. (ni vet, som man gör té av..mmm..)
Där kunde jag bli sittandes i timmar med penna och skissblock, eller skrivandes ett långt långt brev.. utan att störas av läskiga älgar.
(Det enda som möjligen kunde upplevas som störande var krían,, tärna är det väl på svenska,, den där ettriga lilla vita fågeln som skriker för kung och fosterland och attackerar genom att dyka mot människohuvuden som besvärar den.. skiter mycket gör den också..usch.)

En liten och ganska obetydlig anekdot ur det förflutna.
Nåväl. Åter till nutid!
Nuförtiden lutar jag inte huvudet mot bergamótt och umgås inte med får på nätterna.
Nuförtiden lutar jag huvudet mot en kudde i en säng som framåt småtimmarna brukar fullbelamras av små hårkillande barn..
-det är också inspirerande!

Imorgon blir det sommarlov för en väldig massa människor i det här avlånga landet.
Grattis till det säger jag, och passa på att njuta!!

Midnatti, midnatti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar