tisdag 19 maj 2009

Galenskap är livsviktigt !

Ja, sannerligen behövs det galenskap.
Och då menar jag inte krig, våld och annan ren dumhet utan galenskap i positiv bemärkelse. Jag skall ge några exempel ur mitt eget liv:

1. De tre sysslingarna klär på sig termobyxor, vantar, mössor, stövlar ja hela vintermunderingen mitt i sommaren. Går sedan längs den ganska trafikerade riksväg 51 i 30 graders värme med skidor och stavar. Så fort det kommer bilar låtsas de bli livrädda och kastar sig i dikena. Bilarna tutar och fattar inget. De svettiga sysslingarna skrattar som aldrig förr.

2. På företaget fyller en av medarbetarna år. Han älskar marängsviss. Arbetskamraterna åker till jobbet en timma innan, gör ett stort fat fyllt med denna välkända desert , brygger kaffe och släcker sedan ner kontoret och stänger in sig på toaletten. Efter 15 minuter börjar det bli varmt på toan. 9 personer på en toalett alstrar en hel del. Svissen börjar så sakteliga smälta. Hoppas han inte är sjuk, kommer någon på. Men nej då. Efter en stund kommer födelsedagsbarnet och han blir minst sagt överraskad. Marängsviss är god även när den är smält :)

3. För att vinna tävlingar kan man göra mycket. På ett annat företag jag jobbat ville vi gärna just det. Det var dags för den årliga drakbåtsfestivalen och vi bestämde oss för att klä ut oss till ugglor. Utbildning gör dig klok som en uggla. Javisst. Tråkigt att klä ut sig till uggla ? Njej inte om man smörjer in sig med mörk sirap och hoppar ner i en stor kartong fylld med fjädrar från Engmo dun he, he.
Så det gjorde alla 21 deltagarna. Ung som gammal. Kvinna som man. Mycket uppskattat. Och ja, vi vann !

Jag kan ta många fler exempel men dessa får räcka för nu.
Jag vill ju inte att ni skall tro att jag är direkt spritt språngande...galen.

Det jag menar är bara att det är förbaskat skönt att inte ta sig själv på så stort allvar. Livet är fyllt av allvar ändå. Våga mera !
Och jag menar ju inte att man skall skämta jämt.
Men det förgyller och lyfter upp.
Puss på er alla !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar