onsdag 9 december 2009

Julstämning


Jag är så mycket i julstämning att jag nästan självsvänger.
Överallt hemma är det tomtar och julrött.
Mycket hyacinter som doftar och massor av levande ljus. Att allt redan är klart är mycket beroende på att minsta sonen fyller den 7:e december och då kan man lika gärna fixa allt till dess.
Men jag klagar inte.
Jag går omkring och bara känner in julen. Jag har redan nallat en hel del av julchokladen och både glöggat en del och druckit massa must.
Men det får man väl eller hur ? Tänk om man skulle spara allt till just juldagarna. Fy 17 vad man skulle bli sprängmätt på pepparkakor, clementiner, lussekatter, knäck, dadlar, skinka, jansson, glögg och choklad då.
Nej, usch, årets värsta illamående.
Smånjuta lite varje dag är mysigare.
Och sönerna verkar inte misstycka.

Något som jag också tror bidrar mycket till julstämningen är julkonserterna. Att vi i Glöd gör något för andra. Att osjälviskt ge hör ju i allra högsta grad julen till. Det blir så tydligt när vi står där på scenen, och tillsammans med människor vi tycker om framför dessa fantastiska sånger. Livet är skört och det finns kanske bara nu. Det ger en närhet till livet som inte fanns där innan. Det känns också väldigt bra att lära våra barn att det är viktigt att tänka på andra. Att det blir en naturlig del av deras verklighet inte bara vid jul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar